Vanligtvis brukar jag ta en karta i handen och upptäcka städer på egen hand. Guidade turer ger mig olustiga associationer; människor som förskrämt skyndar i flock efter en högljudd guide med vimpel. Men nu är jag i färd med att pröva något nytt… en guidad stadsvandring med samma företag som driver vandrarhemmet där jag bor. De har helt enkelt prickat helt rätt i sin marknadsföring, med sin snygga hemsida och sin ungdomliga framtoning : Abraham Tours

Minuterna före klockan två anländer jag till klocktornet i Jaffa, varifrån turen ska avgå. Där är massor av människor och de flesta ska gå en gratistur, medan jag har betalat 200 kronor för min. Är jag lurad? Nåväl, jag är i sällskap av femton-tjugo till i så fall. Vår guide presenterar sig som Amit och säger att han ska ta oss utanför de ordinarie turiststråken. Det låter bra! Turen börjar alltså i Jaffa, en stad som nämns redan i Bibeln. Hamnen har varit igång sedan 1800-talet. Ja, före Kristus alltså! Enligt Bibeln gick Jona på båten här, för en färd som skulle gå via en valfisks buk.

Hamnen i Jaffa

Efter en promenad genom några kvarter hamnar vi i något som ser ut som en europeisk småstad, med trähus och stenkyrka. Området var en amerikansk/tysk koloni som byggdes av amerikanska immigranter från Maine utanför Jaffas stadsmurar på 1860-talet, men som efter några år togs över av tyska immigranter. Tyskar som för övrigt, enligt Amit, införde något så exotiskt som effektivitet i denna del av mellanöstern.

Amerikansk-tyska kolonin

Nästa stopp är Florentine, en stadsdel som byggdes på 20-talet, och som nu till stora delar påminner om en kåkstad. Florentine är Tel Avivs främsta underground-område, med alternativ konst, graffiti, restauranger och klubbar. Gatorna är som ett galleri med graffitikonst, under en upptäcktsfärd bland gränderna. Här ligger också den beryktade gayklubb som blivit en fristad för partysugna araber, som med vakternas överseende korsar gränsen från västbanken varannan helg.

Florentine

Vi fortsätter norrut och når området Neve Tzedek, ett annat av de äldsta områdena som byggdes utanför Jaffas murar, med start år 1887. För ett tiotal år sedan var Neve Tzedek kraftigt nergånget, men nu har det förvandlats till något av ett Tel Avivs Greenwich Village, ett idylliskt område mitt i storstaden, med skyhöga huspriser. Amit använder det för mig okända ordet gentrification. Jag förstår betydelsen av sammanhanget, men kollar upp det i efterhand; ”social statushöjning på ett område”. Tänk till exempel arbetarkvarteret Haga, som nu är ett av Göteborgs mest attraktiva och dyraste områden. Enligt Amit finns det fyra stadier i processen; först kommer konstnärerna, sedan studenterna, sedan yuppies och till sist byggbolagen. Vid det laget har konstnärerna och studenterna fått söka sig vidare…

Neve Tzedek

Till sist når vi kärnan av Tel Aviv, Rotschild Boulevard. Platsen där staden grundades på ödsliga sanddyner, år 1909. Det var 66 judiska familjer som beslöt sig för att lämna det trångbodda Jaffa och etablera en stad efter moderna ideal, med elektricitet, sanitet, breda gator och inrättningar som skola, post, bank, teater och biosalong. Familjernas namn skrevs på 66 vita snäckor, och tomternas nummer på 66 gråa snäckor. Sedan förrättades ett lotteri, och varje familj fick en tomt för att bygga sig ett hus.

Levin House, 1924

Tel Aviv utvecklades sedan snabbt. Först med en stor invandring av tyska judar i samband med Nazitysklands maktövertagande, men också efter Sovjetunionens sammanbrott då en miljon judar därifrån ansökte om medborgarskap. Staden har växt och omfamnat det uråldriga Jaffa, som ett barn som tar hand om sin åldrande förälder. Det officiella namnet på staden är nu Tel Aviv-Jaffa, och hela storstadsområdet med omkringliggande förstäder har 1,3 miljoner invånare.

Var Amit värd sina 200 kronor? Utan tvekan!!!

december 2017

30-tal till nutid