Côte d’Azur-tåget – utmed franska rivieran in i Italien

Côte d’Azur-tåget – utmed franska rivieran in i Italien

Tåglinjen utmed Côte d’Azur, eller franska Rivieran som området brukar benämnas utanför Frankrike, måste vara en av världens vackraste sträckor. Den ringlar sig ett stenkast från havet utmed klippiga stränder och badvikar, förbi pittoreska pastellfärgade byar och Rivierans större städer, och passerar även genom pyttelandet Monaco. Inga foton tagna genom plexiglasfönster under färd gör den fantastiska utsikten rättvisa, och därför har jag bara några få att visa.

Sträckan trafikeras bland annat av Regionaltåget  TER Provence – Alpes – Côte d’Azur, en del av Frankrikes statliga järnvägsbolag. Tåget stannar till i varenda by och stad utmed vägen, och det är många! Mellan Cannes i Frankrike och Ventimiglia i Italien är det knappt sju mil, och tåget gör hela tjugoen stopp på den sträckan. Tåget avgår varje halvtimme mellan klockan 5.19 till 20.54, att åka hela sträckan tar cirka en timme och fyrtio minuter från start till mål och en enkelbiljett för vuxen kostar 13,20 euro. (tider och priser juli 2019) Biljetterna köps i kassan på de större stationerna eller i biljettautomater, och ska ”composteras” (stämplas) i apparat före avgång.

För tio år sedan påminde de här tågen mest om överfulla och upphettade konservburkar, men nu är de utbytta mot moderna vagnar med air condition och sittplatser i två våningar. Det tåg jag brukar ta startar i Grasse, passerar Mouans-Sartoux (där jag kliver på) och går vidare mot Cannes, andra tåg kommer från Mandelieue väster om Cannes. Det är en hel del turister på tågen, men det här är också ett vanligt pendeltåg för de som bor och arbetar längs sträckan. Som turist är det oerhört bekvämt att ta tåget, att slippa leta parkering eller vara tvungen att betala stora pengar för plats i parkeringshus. Jag känner personer som varit tvungna att vända åter från planerade besök vid kusten, för att det varit omöjligt att hitta bilparkering.

Sträckan Cannes – Ventimiglia

Här är stationerna från Cannes till Ventimiglia, och några stopp jag gjort på vägen:

♦ Cannes

Kära Cannes. Namnet omgärdas av en glans av lyx och flärd, men den är i grunden en trevlig stad för vanligt folk. Bra restauranger, roliga butiker och en allmän badstrand mitt i centrum av staden.

Länk: Vykort från Cannes och Se Cannes på håll

♦ Golfe Juan – Vallauris

♦ Juan les Pins

♦ Antibes

Antibes är en fin stad i mellanstorlek, med en stadsnära badstrand, en trevlig saluhall och ett Picassomuseum som ligger i Chateau Grimaldi. Det finns också en trevlig kustvandring runt Cap d’Antibes som jag prövat på; Le Sentier du Littoral.

♦ Biot

Biot är en trevlig by som är känd för sin glasblåsning, men själva byn ligger minst fyra kilometer bort från stationen. Det här är närmsta stopp om man vill besöka den stora nöjesparken Antibes Land Park, vattenparken Aquasplash eller temaparken Marineland, där späckhuggare och delfiner gör konster (usch, usch). Parkerna ligger alla inom samma område, och de två förstnämnda kan nog vara trevliga för barnfamiljer.

♦ Villeneuve-Loubet

♦ Cagnes-sur-Mer

♦ Cros de Cagnes

♦ Saint-Laurent-du-Var

♦ Nice Saint-Augustin

♦ Nice Ville

Nice är en storstad med allt vad det innebär. Gott om butiker, restauranger, muséer och arenor. Här händer det alltid mycket, vilket kan vara en trevlig motvikt till semesterlugnet.

Länk: Nice är najs

♦ Nice Riquier

♦ Villefranche-sur-Mer

Villefranche sur Mer är en av de mest pastellfärgade byarna, med sina ljusa toner i gult och terrakotta. Många mysiga caféer och restauranger, precis nere vid havet.

♦ Beaulieu-sur-Mer

I Beaulieu sur mer ska du kliva av om du vill ut till Cap Ferrat, halvön fylld av lyxiga villor. Här finns den fantastiska Villa Ephrussi de Rothschild som är öppen för allmänheten. Promenaden från stationen till villan är två kilometer lång.

Länk: Villa Ephrussi de Rothschild och dess trädgård

♦ Èze-sur-Mer

Èze är en av Rivierans mest bildsköna och pittoreska byar, i hård konkurrens, och här finns också en slottsruin och en exotisk trädgård som är sevärd. Men det är tveksamt om tåget är bästa färdmedlet till själva Èze by. Den ligger längst upp på en klippa, mer än 400 meter över havet, och det vore kämpigt att promenera upp från stationen nere vid havet.

♦ Cap-d’Ail

♦ Monaco Monte Carlo

Jag är ambivalent inför Monaco och dess centrala del Monte Carlo. Ingenstans är båtarna lika groteskt stora, och Porsche- och Ferraribilarna lika frekventa som där. Här kan man också se gamla gubbar på väg in i kasinot, åtföljda av unga damer i kortkort kjol och skyhöga klackar. Gamla staden; Monaco-Ville uppe på klippan är fint, men det finns många städer utmed kusten som är lika fina. Men det bör väl ses en gång i livet. Jag har varit där tre eller fyra gånger, och fått en överdos. Hur som helst är tåget ett bra sätt att ta sig dit.


♦ Roquebrune-Cap-Martin

♦ Carnoles

♦ Menton

I februari varje år hålls en berömd citronfestival i Menton: Fête du Citron. Jag har missat den, för februari är helt enkelt inte min rivieramånad. Jag har däremot besökt trädgården Serre de la Madone, som är klart sevärd för trädgårdsintresserade. Den ligger en bit upp i stan, så jag tog taxi från stationen och gick tillbaka.

länk: Serre de la Madone

♦ Menton Garavan

♦ Ventimiglia

Ventimiglia, eller Vintimille som staden kallas på franska sidan av gränsen, är mest känd för sin stora marknad som hålls varje fredag. Där finns ett stort utbud av matvaror, väskor, italienska lammullströjor och allt du kan tänka dig. Precis allt utom parkeringsplatser. En perfekt dagsutflykt med tåget från Cannes.


2019-08-06T09:05:42+00:0013 jul 2019|2 Comments

2 Comments

  1. Kristina Svensson 2019-08-02 vid 13:31 - Svara

    Den tågresan är en verklig favorit. Jag har också svårigheter att dokumentera exakt hur fint det är! Cagnes sur mer och Cap d’Ail är också trevliga ställen att kliva av på. Ja alla stoppen har sin charm (utom möjligen Nice Riquer och så är jag en smula ambivalent till Monaco).

    • Eva 2019-08-05 vid 08:25 - Svara

      Ja, jag borde upptäcka ännu några fler av byarna!

Lämna en kommentar