Broar i Europa – en kärleksförklaring

Broar i Europa – en kärleksförklaring

Det är något visst med broar. Först och främst finns där ett vattendrag i anslutning, och vatten är ju fint. Sedan har någon byggt en bro så att du kan komma över vattnet torrskodd; i gamla tider till fots eller till häst, i modernare tider kanske med tåg, bil, buss eller cykel. Inte undra på att broar är populära!

Många broar är arkitektoniska mästerverk, ibland byggda efter hållfasthetslära innan begreppet ens var uppfunnet. Ta en titt på bilden ovan: Ponte Fabricio över floden Tibern i Rom. Bron är den äldsta romerska bron i Italien, och uppfördes år 62 före Kristus! Fortfarande kan man läsa inskriptionen på sidan; ungefär ”Lucius Fabricius, Gaius son, överintendent över vägarna, tog hand om och lät uppföra denna”. Tack Lucius! Den äldsta bron som fortfarande används är från år 850 före Kristus. Den finns i Izmir i Turkiet, och är även den byggd av romarna.

I stort sett alla större städer har ett eller flera vattendrag som ringlar genom staden, och därmed behov av ett antal broar som binder samman staden på sidorna av floden; Themsen, Daugava, Donau, Seine, Viskan eller vad den kan heta, för att inte tala om alla kanaler i Amsterdam. Och broarna är inte bara till nytta, utan även till prydnad. De kan vara smäckra eller pampiga, dekorerade med änglar, helgon, lejon eller drakar, och har dessutom egna namn; Pont Neuf, Westminister Bridge och Ponte di Rialto är några exempel på broar som uppnått en viss berömmelse.

Med tiden har det blivit möjligt att bygga längre och längre broar. I min barndom var Ölandsbron från 1972 en nymodighet, sedan öppnade Öresundsbron och bron över Stora Bält landvägen söderut. Färjan Rødby-Puttgarden däremot ska tydligen ersättas av en tunnel på sikt, det lockar mig inte alls. Världens längsta bro finns i Kina och är över 16 mil lång. Nej, det är inte heller ett alternativ. Att tura på färja är också ganska trevligt!

Gamla broar

Albanien: en av Ali Pashas stenbroar från sent 1700-tal. Tyvärr kommer denna att falla offer för växtligheten snart, om inget görs.

Korsika: Pont de Zaglia i Speluncaravinen, från 1797

Georgien: gammal bro med renoveringsbehov

Dalarna: den här exceptionellt vackra träbron hittade jag i Lima socken.

Dekorerade broar

Karlsbron i Prag, som stod klar år 1402. Festligt och fullsatt!

Rom: Ponte Sant’Angelo över Tibern, från år 134

Frihetsbron i Budapest: Szabadság Hid. Så fin att bröllopsfoton tas där.

En av fyra drakar som vaktar Drakbron, Zmajski most, i Ljubljana. Bron är byggd år 1900.

Städer och broar

Broar över Donau i Budapest

London och Themsen: Southwark Bridge med London Bridge i bakgrunden

Järnvägsbron över Daugava i Riga

Ha’penny Bridge över Liffey i Dublin, öppnad år 1816

Moderna och långa broar

Fredsbron i Tbilisi, en futuristisk gångbro över floden Kura, öppnad år 2010.

Vår egen Ölandsbro över Kalmarsund, drygt 6 kilometer lång och invigd 1972

Bron över Stora Bält, mellan Fyn och Själland. Den öppnades 1998, och består i själva verket av två broar och en tunnel, med en sammanlagd längd på cirka 18 kilometer.

 

2020-03-12T16:02:52+00:0012 mar 2020|0 kommentarer

Lämna en kommentar