Det är något visst med broar. Först och främst finns där ett vattendrag i anslutning, och vatten är ju fint. Sedan har någon byggt en bro så att du kan komma över vattnet torrskodd; i gamla tider till fots eller till häst, i modernare tider kanske med tåg, bil, buss eller cykel. Inte undra på att broar är populära!
Många broar är arkitektoniska mästerverk, ibland byggda efter hållfasthetslära innan begreppet ens var uppfunnet. Ta en titt på bilden ovan: Ponte Fabricio över floden Tibern i Rom. Bron är den äldsta romerska bron i Italien, och uppfördes år 62 före Kristus! Fortfarande kan man läsa inskriptionen på sidan; ungefär ”Lucius Fabricius, Gaius son, överintendent över vägarna, tog hand om och lät uppföra denna”. Tack Lucius! Den äldsta bron som fortfarande används är från år 850 före Kristus. Den finns i Izmir i Turkiet, och är även den byggd av romarna.
I stort sett alla större städer har ett eller flera vattendrag som ringlar genom staden, och därmed behov av ett antal broar som binder samman staden på sidorna av floden; Themsen, Daugava, Donau, Seine, Viskan eller vad den kan heta, för att inte tala om alla kanaler i Amsterdam. Och broarna är inte bara till nytta, utan även till prydnad. De kan vara smäckra eller pampiga, dekorerade med änglar, helgon, lejon eller drakar, och har dessutom egna namn; Pont Neuf, Westminister Bridge och Ponte di Rialto är några exempel på broar som uppnått en viss berömmelse.
Med tiden har det blivit möjligt att bygga längre och längre broar. I min barndom var Ölandsbron från 1972 en nymodighet, sedan öppnade Öresundsbron och bron över Stora Bält landvägen söderut. Färjan Rødby-Puttgarden däremot ska tydligen ersättas av en tunnel på sikt, det lockar mig inte alls. Världens längsta bro finns i Kina och är över 16 mil lång. Nej, det är inte heller ett alternativ. Att tura på färja är också ganska trevligt!
Gamla broar
Dekorerade broar
Städer och broar
Moderna och långa broar
Lämna en kommentar