Bussluffa – två veckor i Europa

Bussluffa – två veckor i Europa

Vad gör den som har en väldigt stor reslust, men som bestämt sig för att ha ett flygfritt 2019? Ja, det gäller inte mig utan min dotter Linnéa, en hängiven resenär och en lika hängiven miljövän. Att tågluffa är ju i ropet, men hon valde att bussluffa istället under en två veckors rundtur i norra Europa!

I det här inlägget berättar Linnéa om sin bussresa. Om du vill läsa mer om rutten och stoppen, kolla in hennes instagramkonto:  bussluffa

Hur kom det sig att du valde buss före tåg?

Jag funderade även på att ta tåget. Tåget är kanske det allra bästa miljömässiga valet, med sina låga utsläpp. Men mina efterforskningar visade att buss var både billigare och mer flexibelt. Dessutom hade jag aldrig tidigare hört talas om någon som bussluffat.

Vilket bolag åkte du med, och hur fungerade det att boka? Bokade du i förväg eller efter resans gång?

Under denna bussluffen har jag uteslutande rest med FlixBus. Jag ville inte ha allt spikat utan vara fri att ändra planen under resans gång om jag skulle önska. Det hela fungerade mycket bra, och jag kunde boka bussbiljetter samma dag som avgång. FlixBus app är mycket smidig och enkel att använda (är absolut inte sponsrad av dem.. tyvärr, haha) Men ju tidigare du bokar desto billigare blir det. Sen är det knepigaste att boka boende med så kort varsel. När jag befann mig i Rotterdam försökte jag mig på detta, men fick istället stanna en natt extra i Rotterdam och åka en dag senare till Bryssel. Då var det bra att kunna avboka bussbiljetten enkelt.

Hur såg din rutt ut?

Jag började med buss från Göteborg till Köpenhamn. Där spenderade jag en och en halv dag. Sedan tog jag nattbuss till Rotterdam. Det är ekonomiskt för att att spara in en natts boende, men sömnkvalitén blir inte den bästa. I Rotterdam spenderade jag ungefär tre dagar. Därifrån är det en kort bussresa till Bryssel där jag stannade tre och en halv dag. Lika kort avstånd är det sedan till Luxemburg. Med sin kompakta lilla stadskärna beräknade jag att två dagar skulle räcka för att se det viktigaste. Efter Luxemburg var det dags för en längre bussresa igen och jag skulle sova på bussen som avgick mot Berlin. Här hamnade jag bredvid en man som tog sig friheten att använda mig som huvudkudde. Nog för att jag är tålig, men där gick gränsen och jag fick säga till på skarpen. I Berlin hade jag ungefär tre dagar (tre tycks vara det magiska talet) och sedan bussluffade jag hemåt igen

Vilka var fördelarna med att resa med buss?

Du hinner se mycket av landsbygden om än bara från insidan av bussen. Gillar du att läsa är det också ett gyllene tillfälle att beta av lite färdlektyr. Det var som tidigare nämnts mycket flexibelt. Det är också smidigt eftersom du anländer direkt in till stadskärnan istället för på en flygplats flera kilometer utanför staden.

… och nackdelarna?

Ganska obekvämt vid långa sträckor och det finns mindre chanser att kunna gå upp och sträcka på benen än vid tågresor.

Vad blev den ungefärliga kostnaden för själva bussresan?

Själva transportkostnaderna landade på 1931 svenska kronor. Jag gick väldigt mycket på plats på destinationerna, jag åkte bara tunnelbana en gång och det var ut till busstationen i Berlin. Det som kostar mest är boende och då valde jag ändå att uteslutande bo på vandrarhem/hostels.

Fick du någon favorit bland resmålen?

Rotterdam fångade mitt hjärta och intresse. Där fick jag se en annan bild av Nederländerna än den jag upplevt när jag besökt Amsterdam. I Rotterdam finns mycket trevliga veganrestauranger och vintagebutiker. Det är en modern stad med arkitektur som sticker ut, eftersom den fått byggas upp igen efter bombningar under krigen.

Är detta något du kommer att göra igen?

Ja! Nu har jag fått mersmak. Att se om det går att luffa runt i Norge med buss hade varit roligt. Samt att jag funderar på att ta buss ner till Kroatien när tid finns.

Sista frågan: Får mamma följa med i så fall? 🙂

Ja min mamma är ett bra resesällskap. Hon har koll på saker och ting och har imponerande energi!


 

2019-08-05T15:40:23+00:0027 maj 2019|0 kommentarer

Lämna en kommentar