Rotterdam är Nederländernas näst största stad, men ett långt, långt ifrån lika känt turistmål som Amsterdam, och med en betydligt mer modern framtoning. Staden blev helt sönderbombad av Luftwaffe i maj 1940; den brutala bombningen ledde till att nederländarna kapitulerade och att andra städer i landet därmed klarade sig undan den sortens materiella förstörelse. Rotterdam fick till stora delar byggas upp på nytt efter kriget, och nu är den spännande arkitekturen en av stadens främsta tillgångar. De är liksom fria från det historiska arvet, så de kör på. Hängivna anhängare till det svenska Arkitekturupproret (de som anser att endast klassisk stil är vacker och har ett existensberättigande) bör hålla sig borta, eller ska de kanske åka på studiebesök? Allt måste ses i sitt sammanhang. Jag gillar Rotterdams arkitektur!

Arkitektur och konst

Det första jag möts av när jag anländer med buss är den futuristiska Rotterdam Centraal Station, en hubb för buss, tåg, spårvagn och metro, och öppnad 2014. En bit från stationen utmed gatan Mauritsweg reser sig CalypSO, ett bostadskomplex färdigställt 2013. Dockat till höger om byggnaden finns en kyrka; Pauluskerk, som även inrymmer övernattningsplatser för hemlösa.

Rotterdam Centraal Station

CalypSO med den bruna Pauluskerk vid sidan

I museikvarteret finns ett konstmuseum med klassisk konst: Boijmans Van Beuningen, men detta museum stängde för renovering 2019 och planeras öppna igen 2026. Istället kan jag besöka museets magasin, som är ett av sitt slag: Depot Boijmans Van Beuningen, färdigställt 2021. En gigantisk spegelklädd bytta som sägs vara inspirerad av en IKEA-skål i aluminium, med en restaurang och takträdgård på topp. En kort promenad genom Museiparken och jag kommer till Kunsthal. Här är det inte byggnaden som är anslående, utan innehållet; häftiga utställningar med spännande konstverk.

Depot Boijmans Van Beuningen

Takskogen på Depot

Kunsthal

Erasmusbrug: bron som korsar  floden Nieuwe Maas över till Kop Van Zuid stod klar 1996. Namnet Erasmus dyker upp i många sammanhang i Rotterdam, efter den nederländske humanisten Erasmus av Rotterdam som levde på 1500-talet. Kontorsbyggnaden De Rotterdam färdigställdes 2013, med 44 våningar och sammantaget den största byggnaden i Nederländerna. Den och andra byggnader ger Kop Van Zuid en skyline som ger starka associationer till Manhattan. Längst ut ligger också Hotel New York; vid tidigt 1900-tal huvudkontor och avreseplats för Holland-Amerikalinjen.

Erasmusbrug och De Rotterdam

Vy över Kop Van Zuid, lilla Hotel New York syns mitt i bild.

Kubuswoningen från 80-talet är kanske Rotterdams mest ikoniska byggnader (se Kubhusen i Rotterdam – dare to be square). Strax intill ligger Markthal, en gigantisk saluhall under tak, öppnad 2014, dekorerad från golv till tak och fylld med lockande matstånd och spännande streetfood.

Några av Kubuswoningen

Markthal

Inne i Markthal

Vatten, parker och det gamla Rotterdam

Det finns ett annat Rotterdam också, vid sidan om det spektakulära och moderna. Kanaler, om än inte lika många som i Amsterdam. Lummiga parker som Het Park och Trompenburg med sitt arboretum (trädsamling), och området utmed floden Nieuwe Maas, där containerfartyg och turistbåtar passerar förbi. Här och där finns gamla kvarter och byggnader som stod kvar efter bombningarna 1940, som vid gatan Westersingel där västra sidan blev kvar medan den östra sidan blev utplånad och återuppbyggd.

Lummiga Het Park

Cykeln är transportmedel nr 1 i Rotterdam

Museiparken

Mitt emot CalypSO finns de gamla kvarteren kvar

… och där låg Sparks Hostel, där jag bodde. Mycket bra ställe!

Stadshuset byggt 1914-1920 står också kvar

Amsterdam eller Rotterdam?

Så, viken stad är bäst? Amsterdam är en i sitt slag och bör naturligtvis ses en gång i livet, men Rotterdam har många och stora fördelar.

Medan Amsterdam är extremt turistiskt, trångt och med extra höga priser, så känns Rotterdam som en ”vanlig” holländsk stad där ingen utgår från att du är turist. En stad där det normala är att bli tilltalad på holländska och där jag måste be om engelsk översättning. Samtidigt är engelskkunskaperna väldigt höga i Nederländerna, så språket är aldrig ett problem.

Och något som börjat skava mer och mer är hur Amsterdam gjort en mys-pysig business av prostitution och drogliberalism. Hur deras coffee shops och Red Light District med unga kvinnor som handelsvaror i skyltfönster blivit en turistattraktion. Inget sådant syns till i Rotterdam. Jag förstår naturligtvis att det förekommer här också, men att slippa öppen prostitution och drogromantik är en klar fördel. Staden ger överlag ett mycket lugnt intryck under de tider jag är ute; inga påverkade eller påträngande personer, trots att inga vakter och poliser syns till.

Servicenivån är liksom språkkunskapen väldigt hög, och det är lätt att vara turist i Rotterdam.  Det finns ett stort utbud av riktigt bra restauranger, och priserna är generellt lägre än i Amsterdam på både mat och boende. En liten brasklapp för planeringen: måndagar är de flesta museer stängda och affärer öppnar först vid klockan 11-12. Kanske gäller detta hela Nederländerna, förutom de mest turistiska etablissemangen?

Rotterdam är helt klart ett fullgott alternativ till Amsterdam!